Gødvad Efterskole er en efterskole for unge med indlæringsvanskeligheder eller særlige behov, som gør det svært for dem, at følge en almindelig undervisning. De fleste af skolens elever har fået støtte gennem skoletiden, og mange kommer fra egentlige specialklasser.

Da Malthe gik i 4. klasse i folkeskolen fik han diagnosen Aspergers syndrom og fik derefter plads på en specialskole i Langå, hvor han var elev, indtil han begyndte på Gødvad Efterskole i 9. klasse.

– Det kan være virkelig hårdt at være specialbarn i folkeskolen, fordi man hurtigt kommer bagefter, siger Malthe.

På specialskolen oplevede han at få den hjælp, som han havde brug for. Men også på specialskoler er undervisningen først og fremmest boglig. Og dét er ikke lige Malthes kop te.

– Jeg har brug for at være meget mere aktiv i timerne. Jeg har svært ved at koncentrere mig, så jeg lærer ikke ret meget ved at læse i bøger. Jeg skal have tingene i hænderne i stedet, siger Malthe.

Og det får han Gødvad Efterskole. Hos os foregår undervisningen nemlig ikke kun med en bog i hånden, men derimod ude i markerne, i stalden, i køkkenet eller på scenen.

Netop en anden tilgang til læring end lige netop bøger var en af grundene til, at Malthe og hans forældre valgte, at han skulle på Gødvad Efterskole. Malthes helt store interesse er film, og på Gødvad har Malthe valgt Teater og Musik som linjefag suppleret med Idræt og Friluftsliv.

For Malthe handler forandringen ikke blot om lysten til at lære. Han har også tabt sig 14 kilo siden skolestarten i august.

– Før sad jeg jo i sofaen og spillede Playstation efter skoletid. Det er der ikke tid til længere. Her på skolen løber man jo rundt hele tiden og har det sjovt med de andre. Det gør noget ved en, siger han.