Det store drivhus bag hovedbygningen på Gødvad Efterskole i udkanten af Silkeborg emmer af forår. En flok drenge blander muldjord med vand og lægger tomatfrø i potter, som de herefter stiller i snorlige rækker, parate til at tage imod solens stråler, der bliver kraftigere dag for dag.
Børn og unge lærer forskelligt. Det er efterhånden en gammel nyhed. Alligevel er langt de fleste skoler boglige, og det er en udfordring for de børn og unge, som lærer på helt andre måder end ved at først at læse og derefter at forstå.
Gødvad Efterskole er en efterskole for unge med indlæringsvanskeligheder eller særlige behov, som gør det svært for dem, at følge en almindelig undervisning. De fleste af skolens elever har fået støtte gennem skoletiden, og mange kommer fra egentlige specialklasser.
Mathias stråler om kap med solen en tidlig forårsdag, som han står der i den røde traktor på gårdspladsen foran Gødvad Efterskole i Silkeborg. Han har taget traktorkørekort på skolen og er én af de elever, som er betroet opgaven med at køre møg ud på skolens marker, nu hvor foråret har meldt sin ankomst.