Børn og unge lærer forskelligt. Det er efterhånden en gammel nyhed. Alligevel er langt de fleste skoler boglige, og det er en udfordring for de børn og unge, som lærer på helt andre måder end ved at først at læse og derefter at forstå.

Det er Tanja Due Larsen fra Vejle et godt eksempel på. Mange af skolens elever kommer fra folkeskolens specialklasser eller har fået særlig støtte gennem skoletiden, lige som Tanja.

– Det var ikke altid, at jeg sådan lige passede ind på mine gamle skoler. Det gik sådan lidt op og ned, siger Tanja, der valgte Gødvad Efterskole efter et besøg til et Åbent Hus arrangement.

– Da vi kom her, kunne jeg se, at her ville jeg passe ind. Eleverne her sagde mig noget – vi virkede ens, tilføjer hun.

Opholdet på efterskolen har givet hende en ny start med fokus på andet end den læring, som kommer fra bøgerne.

På Gødvad har Tanja valgt Musik og Teater som linje. Det giver hende mulighed for at bruge mange sider af sig selv.

– Jeg har lært mere, end jeg troede, jeg kunne, siger Tanja.

Over alt er undervisningen bundet op på noget helt konkret, og det tiltaler de unge, der har det svært med almindelig undervisning som Tanja.

Tanja er ikke i tvivl om, at skoleåret på Gødvad har betydning, som rækker langt ind i fremtiden.

– Her lærer man at være den, som man er. Og så får man en masse nye venner, som man slet ikke forestillede sig på forhånd, man ville få, siger hun.