Det store drivhus bag hovedbygningen på Gødvad Efterskole i udkanten af Silkeborg emmer af forår. En flok drenge blander muldjord med vand og lægger tomatfrø i potter, som de herefter stiller i snorlige rækker, parate til at tage imod solens stråler, der bliver kraftigere dag for dag.
En af drengene er Patrick Emil Hansen fra Salten. Han er stolt over arbejdet i drivhuset.
– Vi kan så tidligt, fordi vi snyder lidt ved at have oliefyr, siger Patrick Emil.
I folkeskolen gik Patrick Emil i specialklasse, og bolig undervisning har aldrig sagt ham ret meget.
– Jeg har ikke noget imod at læse bøger, men jeg lærer bare endnu mere, når jeg har tingene i hænderne, siger Patrick Emil, der på Gødvad Efterskole har valgt skolens linje i landbrug og gartneri.
At efterskolen er praktisk betyder ikke, at eleverne ikke lærer noget. Tværtimod.
– Vi lærer jo en masse teori om planterne. Og vi lærer også at lave regnskaber for gartneriet og landbruget, siger Patrick Emil.
På Gødvad Efterskole er der også boglig undervisning i for eksempel dansk og matematik, men undervisningen foregår langt fra altid bag et skolebord.
Den kan også foregå i skolens stald, hvor der både er køer, heste, grise og høns. I matematik regner eleverne på landbrugslinjen for eksempel ud, hvor meget dyrene skal have at spise, og hvor meget køkkenet skal betale for gulerødderne fra skolens gartneri.
Patrick Emil er ikke i tvivl om, at skoleåret på specialefterskolen har betydning, som rækker langt ind i fremtiden.
– Jeg har en drøm om at blive falckredder eller at arbejde med landbrug eller grønne områder. Det har jeg i al fald fundet ud af, at jeg er god til, siger Patrick Emil.
Børn og unge lærer forskelligt. Det er efterhånden en gammel nyhed. Alligevel er langt de fleste skoler boglige, og det er en udfordring for de børn og unge, som lærer på helt andre måder end ved at først at læse og derefter at forstå.
Gødvad Efterskole er en efterskole for unge med indlæringsvanskeligheder eller særlige behov, som gør det svært for dem, at følge en almindelig undervisning. De fleste af skolens elever har fået støtte gennem skoletiden, og mange kommer fra egentlige specialklasser.
Mathias stråler om kap med solen en tidlig forårsdag, som han står der i den røde traktor på gårdspladsen foran Gødvad Efterskole i Silkeborg. Han har taget traktorkørekort på skolen og er én af de elever, som er betroet opgaven med at køre møg ud på skolens marker, nu hvor foråret har meldt sin ankomst.